TÜKETİCİ HAKLARI KOMİSYONUMUZ KURULDU
Tarih: 29.07.2020 | Okunma Sayısı: 1201

HAKKARİ BAROSU TÜKETİCİ HAKLARI KOMİSYONU

 

Hakkari Baro Başkanlığı bünyesinde Tüketici Hakları Komisyonu oluşturulmuştur. Bu komisyonun amacı tüketicinin korunması hakkındaki kanunun amacını belirleyen  “MADDE 1- (1) deki hususlar konusunda halkı bilinçlendirmek ve bu konuda bireylere destek vermektir.. Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun Madde 1-(1) “Kamu yararına uygun olarak tüketicinin sağlık ve güvenliği ile ekonomik çıkarlarını koruyucu, zararlarını tazmin edici, çevresel tehlikelerden korunmasını sağlayıcı, tüketiciyi aydınlatıcı ve bilinçlendirici önlemleri almak, tüketicilerin kendilerini koruyucu girişimlerini özendirmek ve bu konulardaki politikaların oluşturulmasında gönüllü örgütlenmeleri teşvik etmeye ilişkin hususları düzenlemektir.”

Tüketicinin haklarının hiçe sayıldığı Hakkari, Yüksekova , Şemdinli, Çukurca ve Derecik bölgelerinde enerji kesintileri artık sürekli bir hal almıştır. Bu durum hiç bir iyileştirmeye gidilmeden her yıl tekrar etmektedir.

Abonelik sözleşmesi tüketicinin belirli bir mal veya hizmeti sürekli veya düzenli aralıklarla edinmesini sağlayan sözleşmelerdir. Günümüzde abonelik sözleşmeleri tüketicilerin asgari düzeyde karşılanması zaruri olan elektrik su doğalgaz iletişim gibi bir çok temel mal veya hizmet edinebilmelerine imkan sağlamaktadır. Söz konusu ihtiyaçlar tüketiciler için çok önemli olmakla birlikte eksiksiz ve tam olarak sunulması gerekmektedir. Aksi halde ayıplı hizmet ifası söz konusu olur.

Bölgemizde ayıplı hizmete rağmen verilen enerji miktarından daha fazla ücret talep edilmektedir. Bu haksız taleplere karşı  faturayı kesen kuruma itiraz edilebilir. Yapılan itiraza cevap verilememesi veya itirazın reddi halinde aşağıda belirttiğimiz kanun kapsamında bilgi edinilebilir.

KONU: 4982 NUMARALI BİLGİ EDİNME MEVZUATI KAPSAMINDA BİREYLERE GÖNDERİLEN FATURALAR VE KAÇAK KULLANIM  İDDİASINDA  İZLENEN USUL HAKKINDA BİLGİ EDİNME TALEBİDİR.

Bireylerin kamu ile ilgili dilek ve şikâyetleri hakkında idari makamlara başvuruda bulunmaları ve kendileri veya faaliyet alanlarıyla ilgili konularda bilgi edinme haklarını kullanmaları, eşitlik tarafsızlık ve açıklık ilkeleri temelinde demokratik ve şeffaf bir yönetimin gereğidir. Kurum-birey ilişkisinde hukukun üstünlüğünü, demokratikleşmeyi ve saydamlığı sağlayabilmek için, idari faaliyetlerin yürütülmesi sırasında bireysel hak ve özgürlüklere duyarlı davranılması hukuk devletinin en temel niteliğidir.

  ‘’  Madde 4- Herkes bilgi edinme hakkına sahiptir.’’ Maddesinin bize verdiği haklar neticesinde, enerji kullanım bedeli ve kaçak kullanım gerekçesinin şeffaflık ve objektiflik ilkeleri gözetilerek tespit edildiğine  ilişkin kuşkuların önüne geçmek için:

1) Gönderilen faturalarda toplam tüketilen enerji miktarı,

2) Tüketilen enerji miktarının birim fiyatı,

3) Tespit edilen kaçak kullanımını gösteren deliller

4) Kaçak kullanılan enerji miktarının birim fiyatı, yazılan cezanın hukuki gerekçesi,

‘’ Bilgi verme yükümlülüğü

Madde 5- Kurum ve kuruluşlar, bu Kanunda yer alan istisnalar dışındaki  her türlü bilgi veya belgeyi başvuranların yararlanmasına sunmak ve bilgi edinme başvurularını etkin, süratli ve doğru sonuçlandırmak üzere, gerekli idarî ve teknik tedbirleri almakla yükümlüdürler.

Madde 10- Kurum ve kuruluşlar, başvuru sahibine istenen belgenin onaylı bir kopyasını verirler. Bilgi veya belgenin niteliği gereği kopyasının verilmesinin mümkün olmadığı veya kopya çıkarılmasının aslına zarar vereceği hâllerde, kurum ve kuruluşlar ilgilinin;

a) Yazılı veya basılı belgeler için, söz konusu belgenin aslını incelemesi ve not alabilmesini,

b) Ses kaydı şeklindeki bilgi veya belgelerde bunları dinleyebilmesini, 

c) Görüntü kaydı şeklindeki bilgi veya belgelerde bunları izleyebilmesini, sağlarlar.  Bilgi veya belgenin yukarıda belirtilenlerden farklı bir şekilde elde edilmesi mümkün ise, belgeye zarar vermemek koşuluyla bu olanak sağlanır.’’

Yukarıda belirtilen maddelerin  sorumluluğu bilincinde ve  ‘’ Madde 11- Kurum ve kuruşlar, başvuru üzerine istenen bilgi veya belgeye erişimi onbeş iş günü içinde sağlarlar.’’ Maddesinin belirtiği süre içerisinde aşağıda belirtilen adreslere  mail yoluyla yada fiziki olarak gönderilmesini talep ederiz. Şeklinde bilgi edinme hakkından yararlanılabilir.

 Kesilen faturaya itirazınız bir neticeye varmazsa yada bilgi edinme hakkı kapsamında tarafınıza herhangi bir dönüş yapılmamışsa Tüketici Hakem Heyetine başvuru yapabilir. Bu şekilde hakkınız alabilirsiniz. Ayrıca herhangi bir şikayetiniz varsa  bu durumu CİMER’E (TC. CUMHURBAŞKANLIĞI İLETİŞİM MERKEZİ) yazabilirsiniz. Şikayetiniz ilgili kuruma iletilir. Haklı olmanız halinde bu kişiler  veya kurum hakkında adli ve/veya idari soruşturma başlatılır.

 Bölgemizde yoğun işsizlik ve maddi sıkıntılara rağmen enerji şirketlerinin tüketici aleyhine yasal dayanaktan yoksun yüksek meblağ faturalar ve kaçak kullanım suçlamalarının bireylere yüklemiş olduğu ağır külfetin ortadan kaldırılması, Hukuka aykırı bu uygulamalara karşı çaresiz ve kabullenici bir yol izlenilmemesi, başvuru yapılabilecek kanuni yolları öğrenmek ve bu konuda hukuki yardım almak için komisyonumuza başvuru yapılabilir bu konular hakkında bilgi alabilirsiniz. Komisyonumuz bünyesinde çalışan avukat arkadaşlardan hukuki danışmanlık alınması konusunda adliyede çalışan baro personelinden bilgi alabilirsiniz.

 

HAKKARİ BAROSU TÜKETİCİ HAKLARI KOMİSYONUNU TEMSİLEN

                                            AV. MEVLAM MEREZOĞLU

ETKİNLİK TAKVİMİ

22.12.2024
AV. ERGÜN CANAN
BARO BAŞKANI

© Web sitesi hizmeti Türkiye Barolar Birliği tarafından verilmektedir.